perjantai 6. lokakuuta 2017

Edes kerran elämässä:Saimaan kanava.

Olin miettinyt Saimaan kanavaa useinkin,millainen se oikein on ja miksi.
Kun tuttu porukka teki retken Saimaan kanavan kautta Viipuriin, olin heti innokkaana lähdössä.
Matkamme kulki Lappeenrantaan siellä olimme yön hotellissa
ja aamulla rantaan ja laivaan
mistä matka alkoi Saimaan kanavalle.
Eilisiltainen sade oli kaikonnut ja sininen taivas hohti kauniina.
Tuulen vire oli melkoisen vilpoinen ja kannella istuessa oli huopa tervetullut kaveri.

Saimaan kanavaahan alettiin rakentaa 1845 ja kutsuttiin alussa keisareitten kanavaksi,
Suomen puolella kallioon hakattuna keisareitten nimet ja vielä kullattuna.



Pätkä uutta ja vanhaa kanavaa vierekkäin Mälkiällä.


Suomen puolella on kolme sulkua Mälkiä,pudotusta 12,4 m.
Mustola 7,2 m.
Soskua 8,3 metriä
Tämän jälkeen vielä ennen rajaa Kansolan silta.
Hienolle näytti sillat ylös ja suluissa alas mennessä alaspäin kohti merta.




Kanavalla oli yllättävän paljon liikennettä,suuria laivoja tuli vastaan ja osaa joutui odottelemaan kanavan leveimmillä kohdin.
Mustolan sain kuulla olevan Suomen suurin sisävesisatama.
Toivottavasti kanava tuottaa edes vuokran verran joka on 1,22 miljoonaa euroa
Ja kunnossapito tietysti lisäksi.



Sulut olivat mielenkiintoisimmat ja muitakin kun minä katseli kannella niitä,ja tietysti kuvattiin.



Rättijärvellä on valtakunnanraja,nuo valkoiset kummelit järvessä ja hakattu linja metsässä.






Suluthan Venäjän puolella ovat nimeltään,

Pälli pudotus 11,7 meträ
Illistoje (Entinen Lietjärvi) 10,2 m.
Tsvetotsnoe (Rättijärvi)5,5 m.
Iskrovka (Särkijärvi) 11,4 m..
Brusnitsnoe (Juustila) 10,0 m.


Viipurin linnan torni oli huputettu korjaukset meneillään,yleensäkin Viipurissa oli paljon vanhaa korjattavana.Oppaamme mukaan oli saatu rahaa valtiolta korjauksiin. Hieno homma.







Muutama kuva Viipurista,satama,pyöreä torni ja kauppahalli,Salakkalahden vanhoja salavia.


Torkkelin puisto


Illallinen pyöreässä tornissa,ja hieno tanssi ja laulu esiityminen.


Hotellimme jossa yö vietettiin upea suorastaan.
Aamiaisen jälkeen vielä kiertoajelu kaupungilla, satamaan ja sama uudelleen mutta Suomea kohti saimaankanavalla.




Ystävyyden sillat nimi siitä kun suomalaiset rahoittivat ja venäläiset rakensivat.


Allegro matkalla kohti Suomea niinkuin mekin juna vislasi ja laiva tuuttasi !!





Kun Rättijärvellä ylitimme rajan niin "laulattajamme" ehdotti yhteislauluksi
Kotimaani ompi suomi.
Harvoin kuulee sekakuoron hartaana laulavan "siellä taaton aaaskelissa pienna juosta piipersin..."
Meinasi siinä tulla tippa silmään itselläkin.






Ilta alkoi jo hämärtää kun saavuimme Saimaalle ja Lappeenrannan satamaan.


Upm:n Lauritsalan tehtaat myös biodiesel tehdas valtava kokonaisuus.





Ilta oli jo pitkällä kun lähdimme ajamaan kotiseutua kohti, auringon laskiessa pikku lammet loistivat kuparin hohtoisena, taas varjopaikoissa utukeijut tanssivat lammen pinnalla valkeine pukuinen.
Kaunis kesäyö.
Upea matka voin suositella kaikille, viisumiton yhden yön risteily ja kaunis päivä ei voi hienompaa olla.
Näin toteutin taas yhden unelmani,,Saimaan kanavalla seilattiin.
Edes kerran elämässä.

1 kommentti:

  1. Unelmat ovat toteuttamista varten. Siitä minäkin koetan pitää kiinni.
    Tämä Saimaan kanavareissu onkin hieno unelma ja nyt sen teit.
    Mielenkiintoa täynnä matkakertomus ja upeat kuvat. Minä en ollenkaan ole tajunnut, miten monista suluista laivan pitää mennä.
    Oli mukavaa katsella kuvaasi Pyöresätä tornista, tuli mieleen oma matkani, kun kävin Viipurissa ja istuin lounaalla Pyöreän tornin pöydässä.

    VastaaPoista